חלה מתוקה (עם שתי צמות)

לפעמים, חלה מתוקה זה כל מה שצריך בחיים האלה. צריך לבצוע חתיכה מאותו עולם רך, מנחם ונפלא של מסורת יהודית רבת שנים ולהבין שזהו. בחגים אני אופה חלה בבית, זה קל יחסית וגם התהליך עצמו – ההכנה, הלישה, ההתפחה אז הריח הזה בבית- עושה לי טוב. בחלה שלי יש דבש ומיץ תפוזים (כן!) ושמן, והיא עשירה וטעימה מאד (גם בלי חמאה) . מלבד היותה מושלמת להנחה מפוארת במרכז השולחן, היא גם הדבר הנכון לטבול בדבש; המצע המושלם הידוע לאדם לכבד קצוץ. ולסלט ביצים ובכלל. בימים הבאים, אם נשאר משהו, היא גם הופכת לטוסט הטעים ביותר.

 

המרכיבים (לחלה גדולה אחת)
30 גרם שמרים טריים, מפוררים
1 כפית סוכר
2/3 כוס מים חמימים, בטמפרטורת החדר
1/3 כוס מיץ תפוזים, בטמפרטורת החדר (מתפוז סחוט או מיץ מוכן)
1/3 כוס שמן זית או שמן קנולה
4 ביצים
1/2 כוס דבש
1 כפית מלח
5 כוסות (700 גרם) קמח

 

ההכנה

  1. שמים בקערת המערבל או מעבד המזון בעל וו לישה את השמרים, הסוכר, המים ומיץ התפוזים, משהים 5 דקות. עד שהשמרים תוססים.
  2. מוסיפים את שמן הזית (או הקנולה), שלוש מהביצים, את הדבש והמלח. מפעילים את המערבל במהירות אטית ומוסיפים בהדרגה, תוך כדי הלישה, כוס אחת מהקמח בכל פעם. ממשיכים ללוש 6-5 דקות, עד שמתקבל בצק גמיש, רך ומעט דביק.
  3. מקמחים משטח עבודה, מניחים עליו את הבצק ולשים 2 בידיים משומנות כ-2 דקות.  הבצק מעט דביק – אל תתפתו להוסיף לו קמח – הדביקות היא סוד הרכות של החלה.
  4. משמנים קערה, מניחים בה את הבצק, מכסים בבד לח. ומניחים לתפיחה במקום חמים שעה-שעה וחצי, עד שהבצק תפוח מאוד. טופחים על הבצק קלות, כדי שיצא ממנו אוויר.
  5. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומשמנים אותו קלות.
  6. מקמחים שוב משטח עבודה. מפרידים מהבצק עיגול בגודל עגבנייה גדולה ומניחים בצד. מחלקים את יתרת הבצק ל-3 חלקים שווים. מגלגלים כל חלק לגליל. מצמידים את הגלילים בקצה וקולעים אותם לצמה. מצמידים את הקצוות. מחלקים את הכדור הקטן ל-3  חלקים, מגלגלים לרצועות וקולעים אותן לצמה דקה. מניחים את הצמה הקטנה בזהירות במרכז הצמה הגדולה ומהדקים קצת את הקצוות לבצק. מניחים בתבנית, מכסים ומתפיחים כ-30 דקות.
  7. מחממים את התנור ל-200 מעלות.
  8. שמים בקערה את הביצה הנותרת וטורפים אותה. מברישים היטב את הבצק. משהים 10 דקות ומברישים שוב בביצה.
  9. אופים 10 דקות. מנמיכים את הטמפרטורה ל-180 מעלות ואופים 30-25 דקות, עד  שהחלה מזהיבה, וכאשר נוקשים על תחתיתה, נשמע קול חלול.
  10. מוציאים ומצננים קצת. ומגישים.
45 צפו