דאץ’ בייבי (פנקייק תפוח בתנור)

בסצינה איקונית אחת בסדרה “אחוזת דאונטון”, יושבת הסבתא האחת והיחידה , ליידי ויולט קרולי, בגילומו של מגי סמית’, תה מנחה עם דודן שהצטרף למשפחה ומשתייך, למרבה התדהמה, למעמד האנשים העובדים. הוא רופא, והוא מספר לה שיש הרבה עבודה, לפעמים הוא גם משלים אותה במהלך סופי השבוע. “סופש”? שואלת הליידי, שנשענת קצת אחורה, מניחה את כוס החרסינה העדינה על השולחן ומביטה בו נכוחה:  “אבל מה זה סופש”?.כי באמת לה היה לה  מושג. בשביל היו כל הימים  זהים. ובכן, לראשונה אני מזדהה עם ליידי קרולי , אישה פרווילגית ומבריקה מסוף המאה ה19.  ואתם בטח מרגישים כמני, עיין, גם אחרי שנכנסנו לחזלש שגרת הקורונה: כל השבוע מרגיש כמו כל יום אחר. גם שבת. גם שלישי. זה די אותו דבר. אז הכל מתערבב, ובאמצע השבוע אני מכינה לעתים מזומנות מאד גם גרסאות שונות לאוכל של שבת בבוקר. ויש מתכון אחד שמוביל בימים אלו: אני אופה דאץ’ בייבי – להיט קלאסי שהוא חיבור בין הפנקייק לפופאובר (לחמניות אמרקאיות תפוחות) אפשר לומר, ושמכינים, בתבנית משפחתית אחת. מתחילים בטיגון על הכיריים ואז אופים בתנור, שם  עולה הדאץ’, צומח ותופח ונראה ונטעם קצת כמו סופלה, רך ואוורירי מבפנים וזהוב מבחוץ. אפשר לאכול בפשטות עם אבקת סוכר, ואפשר גם להוסיף לו מייפל או רטבים כמו קרמל, וכמו כן עם קצפת הוא נהדר. וגם עם קרם וניל או שוקולד.

אפשר להכין במחבת שאפשר להכניס לתנור, רצוי מחבת ברזל כבדה, ואפשר בתבנית, אבל זאת חייבת להיות תבנית לא מתפרקת שאפשר לחמם על הכיריים לפני שמכניסים לתנור. אפשר גם כמו פעם, בקערת אמאייל של סבתות, בתנאי שאפשר לחמם על הכיריים וגם לאפות בתנור, שמונחת על תחתית של תבנית תנור בזמן האפייה.

המתכון מגיע עם פלוס הצעת הגשה אהובה עליי, עם רוטב קרמל ועם פירות.

המרכיבים (מאפה אחד 2-3 מנות, בתבנית או מחבת או קערת אמאייל שטוחה בקוטר 22  ס”מ)

4 ביצים

1/2 כוס חלב

1/2 כוס קמח תופח

1 כף סוכר

1 כפית תמצית וניל

1/8 כפית מלח

20 גרם חמאה מומסת + 1 כפית חמאה לשימון התבנית או המחבת

אפשרות להגשה:

רוטב קרמל שמנת  (ראו בהמשך) או מייפל,  אבקת סוכר, פירות חתוכים

ההכנה

  1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). אם יש מצב טורבו מפעילים אותו.
  2. שמים בקערה גדולה את הביצים, החלב, הווניל והקמח, טורפים קלות, מוסיפים את הסוכר והמלח וטורפים רק עד לקבלת בלילה אחידה. יוצקים פנימה את החמאה המומסת וטורפים רק בכמה תנועות קלילות.
  3. מניחים את המחבת או התבנית או הקערה החסינה לחום על הכיריים, מוסיפים את כפית החמאה,מחמים עד להמסה ומורחים במברשת על כל הכלי,  יוצקים פנימה את הבלילה ומטגנים כדקה מעל להבה  בינוני, רק  עד שהיא מתייצבת. מעבירים מיד לתנור ואופים כ-20 דקות, שם מתרחש הקסם: השוליים תפוחים וזהובים וגבוהים –  בדרך כלל לא באופן שווה בכל הצדדים.
  4. מוציאים מהתנור  – בשלב זה המאפה יצנח קצת וזה בסדר. זורים אבקת סוכר או מוסיפים רוטב קרמל או יוצקים מייפל ומוסיפים פירות אם רוצים, ומגישים.

לרוטב הקרמל-שמנת

שמים במחבת 1 כוס סוכר (200 גרם) סוכר חום בהיר ומחממים מעל להבה בינונית בלי לערבב, כ-5 דקות, עד שהוא נמס לחלוטין ובמחבת נוצר קרמל בהיר. מסירים מהכיריים ויוצקים פנימה חצי מכל (125 מ”ל) שמנת מתוקה, בזרם דקיק ותוך ערבוב מתמיד, עד לקבלת רוטב חלק וסמיך. יוצקים, חמים, על הדאץ’ בייבי (אפשר לשמור את שאר הרוטב במקרר בכלי אטום עד שבועיים).

צילום: נטשה חיימוביץ’

20 צפו

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *