קימפוס למתחילים – איך להכין דשן ביתי בקלות

כמי שהעבודה שלה עכשיו היא לכתוב, לכתוב, לכתוב, כל  יום כל היום, אני מניחה את עצמי בשבע וחצי בבוקר מול המסך, ויורדת ממנו בארבע אחה”צ. באמצע אני זקוקה לכמה רגעים של רוגע, ואת זה מספק לי ביקור קצר בגינה הקטנה שלי. כן, נהייתי גננית מטורפת. יכול להיות ששלחתי לבעלי ולחברותיי. אחרי התמונה של הילד גולש בקייטנה, גם צילום של פרי פסיפלורה חדש, בודד, שצמח לי פתאום (שנתיים עבדתי עליה, וכלום, ופתאום יצא!). עכשיו תראו, גינון זה עולם מקצועי רחב ואני לא מתיימרת, אבל הרגשתי שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא ולהכין  למה שצומח אצלי דשן בעצמי. כן, קומפוסט. אבל למתחילים.

קומפוסט הוא דשן אורגני. בטבע הוא נוצר כשחומרים כמו עלים, עשבים, שאריות מזון  וגללי בעלי חיים, מתפרקים באדמה ונבנים בה מחדש בעזרתם האדיבה של חיות כמו תולעים ועוד – והוא מזין את הצמחים. לעציצים ולערוגות הגדלים בבית אין את היתרון הזה וכדי להעניק להם אנרגיה מוסיפים להם דשן – והכי כיף ונכון זה להכין בעצמך דשן טבעי, שגם מנצל שאריות מזון!.

אז יאללה, קומפוסט! גם אם יש לכם רק עציץ נענע, חצי צמח עגבנייה על אדן החלון או 5 שרכים במרפסת וגם אם גידלתם עץ פרי בחצר – הם פשוט יראו מעולה ויצמחו טוב יותר עם הדשן, ומומחים אומרים שצמחים מדושנים גם עמידים יותר בפני מחלות.

הבהרה:  זה קומפוסט מאד ראשוני. יש עוד המון דרכים משוכללות יותר ומקצועיות יותר להכנת דשן, ואפשר לעשות שימוש בעוד חומרים שיש לכם בבית –  ההצעה כאן היא לדישון ביתי פשוט למתחילים, עדיין בלי לאגור את המרכיבים בארגזים גדולים ו”לבשל” אותם – דשן שאפשר להכין בכל דירה, בצנצנת במקרר.

 

* לקחתי את “המתכון” הבסיסי לדישון מהאתר  i-garden.co.il של הגנן  נמרוד עורף, שיש בו עוד מלא טיפים מצוינים לגינון ביתי ולדישון מתקדם יותר.

 

איך מכינים דשן ביתי:

מכניסים לצנצנת זכוכית בגודל מינימום/מקסימום? של 1 ליטר, אין מקסימום, שאותה שומרים במקרר, את כל השאריות מהירקות והפירות בבית – את הקצוות שמסירים, את הקליפות (של בננות נחשבות מעולות, כי הן עתירות אשלגן. גם קליפות ביצים זה טוב), ואת כל מה שלא השתמשתם בו.  כשהצנצנת מלאה (זה בסדר אם זה לוקח כמה ימים), מוסיפים מי ברז כך שיכסו את כל התכולה, סוגרים ושומרים 48 שעות במקרר. בשלב הזה, אני טוחנת מה שהתקבל בבלנדר או במעבד מזון –  אבל זו לא חובה לטחון –  אפשר להשתמש לא טחון. עכשיו מודדים את עיסת הדשן שהתקבלה ושמים בכלי קיבול גדול: על כל כמות של דשן מוסיפים פי עשרה מים (המהילה חשובה, כי אחרת תקבלו דשן מרוכז מדי, שבין שאר חסרונותיו עלול למשוך מזיקים). כלומר: ל- 500 גרם/מ”ל דשן – 5 ליטר מים – הכי קל (בעיקר אם טוחנים) למדוד בכוסות מידה.

במים המהולים משקים את העציצים, העצים וגידולי הירקות (את המים המוכנים עדיף לא לשמור, כדאי להשתמש מיד). כדאי לעשות את זה פעם בשבועיים שלושה. יש המדשנים פעם בחודש, אבל זה מאד אישי לצמחים שלכם – מתחילים ועוקבים אחרי התגובה שלהם, ורואים כל כמה זמן נכון לעשות זאת.

 

83 צפו

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *