מרק חרירה צמחוני (מהיר קצת יותר מהרגיל)

אין שמחות רבות כשמחת מרק החרירה, מרק המשי אם לתרגם. כמה שאני אוהבת אותו!  זהו מרק עתיר קטניות, סמיך, כבד קצת באופן הטוב של המילה (סוף סוף! הזכות לאכול מרקים כבדים יחסית וליהנות מזה) וחמצמץ-לימוני, ובריא, וגם נוהגים להוסיף לו אטריות בהגשה, תוספת שאני תמיד בעדה.

כמו לכל מתכון מסורתי, גם לחרירה גרסאות רבות מספור, הכוללות למשל שינויים בהרכבי הקטניות (אם כי העדשים והחומוס נמצאים שם כמעט תמיד) והירקות (אבל עגבניות, סלרי ובצל וכוסברה נוכחים ברובן) ובכלל, הרבה אפשרויות להכין אותו – בגרסה צמחונית, בשרית או עם עוף, או  דגים.

אבל בואו ואתן לכם הפעם את הגרסה שלי למרק חרירה צמחוני טעים, מהיר יחסית (איך? כשאני מכינה חרירה מושקע ממש, אני משתמש בסוגי קטניות רבים יותר וגם משרה אותם בעצמי למשך זמן רב במים. במקרה של הגרסה המהירה יחסית – אני משתמש רק בעדשים, שלא דורשות זמן השריה ארוך בכלל, ובחומוס מבושל כבר מראש). הוא יוצא משביע ומספק, ומחמם, ומתפקע מטעמי עגבניות וקטניות סלרי ולימון וכולו טעם טוב וגם חמצמצות ברוכה, מרעננת. שמחה בצלחת, אמרתי כבר.

 

המרכיבים (כ-8 מנות)
1/3 כוס שמן זית
2 בצלים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות
3 גזרים קלופים וחתוכים לקוביות קטנות
3 גבעולי סלרי עם העלים, חתוכים לקוביות קטנות
4 שיני שום, קלופות, פרוסות דק
אפשרות חריפה: 1 פלפל צ’ילי, פרוס דק לא הגרעינים והחלקים הלבנים
4 עגבניות בשלות, קצוצות דק
1/3 כוס או לפי הטעם מיץ לימון
1/2 כוס עדשים כתומות, שטופות
1/2 כוס עדשים ירוקות, שטופות
2 כוסות  גרגרי חומוס מבושלים,  אפשר קפואים או תוצרת בית (הנחיות בהמשך)
1/2 כפית פלפל שחור גרוס, 1 כף פפריקה, 1/2 1 כפות כורכום
1 כפית מלח
1/2 צרור כוסברה (או פטרוזיליה)
כ-2 ליטר מים
להגשה:
1 חבילה (500 גרם) אטריות דקות למרק, מבושלות, פטרוזיליה או כוסברה קצוצות
שמן זית, מיץ לימון
עוד אפשרויות אהובות: 1.  כמה כפות יוגורט 2. כמה טיפות טחינה גולמית

 

ההכנה

  1. מחממים את השמן בסיר גדול ומטגנים את הבצל, הגזר והסלרי מעל להבה בינונית גבוהה 5-7 דקות, עד שהבצל שקוף והירקות מתרככים קצת, מוסיפים את שני סוגי העדשים, מערבבים וממשיכים לטגן כ-10 דקות נוספות, עד הזהבה.מוסיפים את השום, ואם רוצים גם את הצ’ילי, מערבבים, מוסיפים את העגבניות, הפלפל השחור, הפפריקה והכורכום, מערבבים ומטגנים מעל להבה בינונית דקה-שתיים. מוסיפים את גרגרי החומוס המבושלים ואת מיץ הלימון ומכסים במים כך שיגיעו עד לגובה של 5 ס”מ מעל המרכיבים (כ-2 ליטר מים או מעט יותר). מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-30 דקות מעל להבה בינונית –נמוכה: בשלב זה הירקות רכים, העדשים הכתומות התמוססו והעדשים הירוקות עדיין יציבות אבל רכות מאד. מוסיפים את המלח, צרור הכוסברה (או הפטרוזיליה),  מביאים שוב לרתיחה וממשיכים לבשל כ-15 דקות נוספות מעל להבה בינונית.
  2. ההגשה: מחלקים את האטריות לצלחות ויוצקים מלמעלה מהמרק, ואם רוצים מוסיפים לצלחות עוד מעט שמן זית ומעט מיץ לימון. זה טעים מאד ככה, אבל אפילו עוד יותר אם מוסיפים לצלחות: כף שתיים יוגורט טרי / כמה טיפות של טחינה גולמית.

היום שאחרי:

מרקי קטניות במקרר? צפו לגוש, טעים אבל סמיך מדי, בסיר ביום שאחרי.  איך לחמם אותם מחדש? בחימום חוזר על הכיריים פשוט “פותחים” קצת את המרק על ידי הוספה של כמה כפות מים רותחים מתובלים במעט מלח. מערבבים ומחממים יחד תוך ערבוב מעלה להבהב בינונית, עד שהמרק חוזר להיות נוזלי יותר.

איך מבשלים מהתחלה גרגרי חומוס יבשים: 
שמים 500 גרם גרגירי חומוס יבשים בקערה, מכסים במים ומוסיפים כף סודה לשתייה. משרים 8 שעות. מסננים את החומוס, מעבירים לסיר, מכסים במים ומביאים לרתיחה. מנמיכים ללהבה קטנה, מסירים את הקצף שצף על המים, מכסים, מוסיפים כף מלח ומבשלים 45 דקות- שעה, עד שהחומוס רך. מסננים.

צילום: יוסי סליס, סטיילינג נטשה חיימוביץ

2144 צפו

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *